Het was mijn eerste bezoek aan Kopenhagen en ik voelde me er meteen thuis. Het centrum was net zo compact al dat van Amsterdam. Er waren meer overeenkomsten. Ik zag grachten, fietspaden, veel fietsers en zelfs een enkele bakfiets. Je kon met een pontje naar de andere kant van de Kopenhaagse IJ varen. En het regende, zoals zo vaak in Nederland.
Ik begreep niets van de taal, maar enkele woorden kon ik gemakkelijk lezen.
- Indgang, udgng en nødudgang zijn bijvoorbeeld ingang, uitgang en nooduitgang.
- Søndag en mandag spreken voor zich.
- Parkeringsforbud is parkeerverbod.
- En evakueringsplan is evacueringsplan.
Ja, ik was op zakenreis. Dan kom je met andere woorden in aanraking dan als je op vakantie bent.
Normaliter ga je met de auto, het openbaar vervoer of de fiets naar je werk. Als je in een ander land bent, dan neem je de taxi. Om kosten te besparen opende mijn collega de Uber app. Tot onze verbazing zagen we dat het bedrijf niet actief in de stad was. We liepen terug naar het hotel en vroegen de receptie om een reguliere taxi voor ons te bestellen. Die zou er binnen vijf minuten zijn.
Waarom was er geen Uber in Kopenhagen? Google gaf het antwoord. In 2017 had de Deense regering nieuwe taxi-wetten aangenomen, die taximeters, video surveillance en stoelsensoren verplicht hadden gemaakt. Uber trok zich daarna terug uit Denemarken, na drie jaar actief te zijn geweest.
In de hoofdstad zijn wel elektrische deelsteps beschikbaar. Als je op zoek bent naar een deelstep, dan hoef je nooit ver te lopen. Ze staan overal. Mijn Deense collega vertelde me dat de overheid sinds het begin van dit jaar beperkingen heeft oplegt om de overlast te beperken. Je mag bijvoorbeeld niet beschonken steppen en de e-steps zijn begrensd op 20 km per uur. Het zijn redelijke regels. Het is goed dat ze er zijn.
Waar bestaat die hinder uit? Fietsers en automobilisten vinden de berijders gevaarlijk. Vandalen smijten e-steps in de grachten. Ziekenhuizen melden een stijgend aantal e-step-gerelateerde-ongevallen. Het gaat dan niet alleen om dronken steppers die roekeloos hebben gereden, maar ook om voetgangers die zijn gestruikeld over de deelsteps die op de stoep zijn achtergelaten. Bij dat laatste kan ik me bitter weinig bij voorstellen. Je moet stekeblind of ladderzat zijn om de één meter lange plank met wieltjes over het hoofd te zien.
Is de e-step gevaarlijk? Ik vind van niet. Ik voelde me juist super veilig op de brede Deense fietspaden. Met een gangetje van 18 km per uur toerde ik lekker door de stad. Alleen bij het optrekken vanuit stilstand moest ik goed oppassen en me stevig vasthouden. Wat kan het ding hard optrekken! Even heb ik overwogen om een selfie te maken, maar ik durfde niet met één hand te rijden.
Mijn werkbezoek aan Kopenhagen was kort en intensief. Te kort eigenlijk, want ik had nog zoveel van de stad willen zien. Ik ga graag op meerdaagse zakenreizen, mits je op het einde van de dag je tijd zelf kunt invullen.
Fijn om te lezen dat de stad je beviel!! Je begrijpt dat ok een groot fan ben!
Ja, dat begrijp ik helemaal. Het is een uitstekende bestemming als je een citytrip wilt doen.