“Wil je een gratis HelloFresh Box?”, vroeg mijn zus. “Jaaaaa”, appte ik terug. Dat wilde ik wel. Helene gaf me een kortingscode en ik ging aan de slag op de website. Ik zou vijf maaltijden krijgen, of preciezer gezegd de ingrediënten voor vijf maaltijden.
Bij de bevestigingsknop aan het einde van het formulier stond netjes vermeld dat ik een lidmaatschap aanging. Ze waren transparant en dat waardeerde ik als IT professional. Als klant ging ik twijfelen. Ik wilde graag een gratis box, maar ik wilde niet week in en week uit voor een blije doos betalen. Ik deed mijn laptop uit.
Twee dagen later besloot ik toch het aanmeldformulier af te maken. Ik zou me aanmelden en me meteen weer afmelden. Het abonnement was immers wekelijks opzegbaar. De website toonde een vage foutmelding: omdat ik lid was van HelloFresh mocht ik geen gebruik van de actie maken. Ik was helemaal geen lid! Ik wilde niet eens lid worden. Ik besloot ze te bellen, want ik kon dit probleem niet zelf oplossen.
Zoals verwacht was het telefoonnummer van de klantenservice ergens verstopt in de krochten van de website. Het was 21:30 uur in de avond. Ze waren nog open tot 23:00 uur. Dat was een meevaller. Ik belde het nummer en zetten de telefoon op de speaker, in de verwachting dat ik in een wachtrij zou komen te staan. Meteen hoorde ik een vrouwenstem. De telefonische bereikbaarheid van HelloFresh was uitstekend.
Ik legde de situatie uit. De dame van het callcenter herkende het probleem en gaf mij een nieuwe kortingscode. Daarmee kon ik de aanmelding afronden. Ik ging meteen verder met het uitzoeken van de maaltijden. Waar had ik zin in? Ik ben niet gewend om na te denken over wat ik de komende week ga eten. Het deed mij denken aan een wandel groepsvakantie in Yorkshire Dales. Toen moest ik van te voren opgeven wat ik maanden later in de Engelse pubs wilde eten. Vreselijk vond ik dat.
“Zet je over je tegenzin heen”, sprak ik mezelf vermanend toe. Er was een ruim aanbod en bij enkele keuzes moest je een toeslag betalen. Dat wilde ik niet. Ik koos voor enkele snelle en enkele trage gerechten. Bij die laatste, voorspelde HelloFresh, zou ik maximaal 45 minuten in de keuken staan. Bij twee maaltijden stond het label “balans”. Betekende dat de andere gerechten niet in balans zouden zijn?
De volgende pagina op de website ging over de extra’s die je erbij kon kopen. Ze waren in tien categorieën verdeeld. De keuze was overweldigend. Je kon een fruitbox bestellen, een ontbijtbox en een bakbox. Je kon soep met brood erbij nemen. Ik liet het allemaal aan me voorbij gaan. Als ik een vliegticket boek, dan neem ik er ook geen hotel bij.
Een dag later verscheen er een update over mijn box in mijn inbox. HelloFresh had vanwege de drukte mijn 1-persoonsbox tijdelijk geupgrade naar een 2-persoonsbox zonder extra kosten. In de mail stonden tips hoe ik die tweede portie goed kon benutten:
- Eet het de volgende dag op als lunch
- Vries het in
- Maak je buurvrouw of buurman blij.
Dit was een mail volgens het boekje, het e-commerce boekje
Op woensdagmorgen om 7:30 uur arriveerde de box. Ik was net aangekleed. Elke maaltijd was verpakt in een papieren zak. “Waar moet ik in godsnaam alle spullen laten die niet in de koelkast hoeven?”. “Stapel de zakken op elkaar en zet de zwaarste onderaan”, appte mijn zus zakelijk terug.
Ik keek uit naar de avond waarin ik mijn eerste diner zou bereiden. Ik ging vijf dagen mijn best doen met koken, ik zou andere dingen eten en misschien zou ik mijn culinaire kennis uitbreiden.
Die avond begon ik met een supersnel recept. Binnen 15 minuten zou ik klaar zijn. In de ene pan bakte ik de krieltjes en snijbonen in de olijfolie. In een andere pan bakte ik de garnalen, ui en knoflook in de roomboter. De garnalen gingen even uit de pan en de cherrytomaten gingen erin. In het pakket zat basilicumcreme die ik door de krieltjes en snijbonen moest roeren.
Ik haalde mijn mooie Villeroy & Boch servies voor speciale gelegenheden uit de servieskast en besteedde veel aandacht aan de opmaak van mijn bord. Als het gerecht er aantrekkelijk uitziet, dan smaakt het lekkerder. Je proeft met je ogen, neus en tong.
Mijn verwachtingen waren torenhoog en dat leidde tot een lichte teleurstelling. De maaltijd was lekker, maar niet heel bijzonder. De garnalen waren wel zeer smakelijk. Die ga ik vaker maken, nam ik mezelf voor.
Een dag later ging ik aan de slag met de Indiase dahl met zoete aardappel, spinazie, kokosmelk, pompoenpittensalsa en naanbrood. Het was een calorierijke maaltijd en HelloFresh gaf me tips om het lichter te maken. Ik wilde niets van het pakket weggooien en gebruikte alle ingrediënten. Na een uurtje was de bereiding klaar en genoot ik van het feestdiner. Verwachtingsmanagement voorkomt teleurstellingen.
In de dahl zat 3 tl kerriepoeder, die meegeleverd was in de HelloFresh box. Dat verbaasde mij. Niet alle ingrediënten van het recept zitten in een doos. Basisbenodigdheden zoals olijfolie, zonnebloemolie, roomboter, peper en zout behoor je in huis te hebben. Ik had verwacht dat kerriepoeder ook in dat rijtje thuis zou horen, maar HelloFresh dacht hier anders over. Bij een ander gerecht was 2 tl paprikapoeder meegeleverd.
Bij de bereiding van de salade met peer, pittige blauwe kaas, walnoot, gepofte aardappelen en courgettelinten ging het bijna mis. Ik moest de peer in roomboter bakken en afblussen met zwarte balsamicoazijn. Die azijn zat niet in het pakket en ik ging op zoek in mijn kast. Daar vond ik geen zwarte balsamicoazijn, maar wel frambozenazijn en balsamico crema. Welke zou de beste alternatief zijn? Ik koos voor de crema en dat bleek goed uit te pakken.
Ik begreep inmiddels waarom het voor HelloFresh gemakkelijker was om mij een 2 persoonsbox te geven. Een blikje tomatenpuree, een peer of een ui kun je moeilijk splitsen. Als ik voor mezelf kook, dan maak ik vaak een gerecht voor twee personen en eet ik daar twee keer van. Dat scheelt tijd, maar is ook praktischer wat betreft de inkoop van de ingrediënten.
Met een HelloFresh box ben je geneigd om de ingrediënten uit de zak te pakken en die klakkeloos in zijn geheel in het recept te gebruiken. Maar dat moet je niet doen; je moet wel zelf blijven denken. In de penne met kipgehakt in roomsaus moest ik aan het einde de kookroom toevoegen en nog 2 minuten verwarmen. Ik deed een flinke scheut room erbij, vond dat de kipgehakt romig genoeg was en had nog iets minder dan de helft van het pakje over. Ik ging dubben: moest ik wel of niet alles toevoegen? In de ingrediëntenlijst (en niet in het recept zelf) stond dat het om 100 ml ging. In het verpakking zat maar liefst 200 ml. Het was maar goed dat ik het niet helemaal had leeggemaakt.
Ik vergeleek het bord dat ik had opgemaakt met de foto van HelloFresh. Ze zagen er niet hetzelfde eruit. Op de foto waren courgetteplakjes zichtbaar, maar die werden niet in het recept genoemd. Pas later zag ik dat er bij de foto een tekstkader was geplaatst met de tekst: Door het winterweer hebben we de courgette in dit recept vervangen door champignons. Ik was blij met de aanpassing, want die champignons smaakten goed in de roomsaus.
De houdbaarheidsdatum van de ingrediënten moet je controleren, bleek achter. Ik ging ervan uit dat alles houdbaar was tot het einde van de HelloFresh 5-daagse. Dat was niet zo. De ravioli met bloemkool en beurre noisette was een dag verlopen toen ik het in kokende water deed. Ik beoordeelde het product en concludeerde dat ik het nog prima kon eten.
Het laatste minpuntje dat ik wil noemen is de grote hoeveelheid verpakkingsmateriaal. De kruiden zitten in plastic zakjes. De sperziebonen, peultjes, spinazie, snijbonen en gemengde sla zitten in plastic zakjes. De cherrytomaten zijn in plastic verpakt. De 75 gram linzen en 180 gram penne zitten in een plastic zakje. De 10 gram verse koriander, de 10 gram pijnboompitten en de 20 gram walnootstukjes zitten in plastic zakjes. Elke maaltijd zit in een zak en alle zakken zitten in een kartonnen doos. Het is veel verpakkingsmateriaal. Ik heb het gevoel dat hier winst te behalen is.
Ik had een gratis box gekregen, waar ik acht avonden en twee middagen van gegeten heb. Dank je wel Helene. Het was een leuk avontuur. Ik zou best nog wel een keer voor een nieuwe doos willen betalen. Maar elke week is me teveel.
Dit is wat je noemt een heerlijk verhaal, je brengt me op een idee. Ik was eigenlijk altijd een beetje sceptisch over hello fresh, maar nu denk ik dat het toch wel leuk om zijn. Nu nog een week verzinnen wanneer ik vijf dagen achter elkaar thuis ben 🙂 Lieve groet Thomas
Leuk om te horen dat mijn verhaal je inspireert om HelloFresh te proberen, Thomas. Je hoeft geen box van 5 dagen te nemen. Je kunt ook voor 3 of 4 dagen kiezen. Het is dan inderdaad wel handig als je de gelegenheid hebt om 3, 4 of 5 dagen achter elkaar te koken.
Een heerlijk verhaal weer!!
Wat leuk om te horen, Carlien. Dankjewel.